Konferencyjni goście i ich wykłady

"Od Basho do Barthesa. Estetyka amerykańskiego haiku" - Lee Gurga


"Amerykańskie haiku, światowe haiku" - Charles Trumbull

"Wartości estetyczne w poetyce szkoły Basho" - Agnieszka Żuławska-Umeda



"W kręgu haiku" - O. Hieronim St. Kreis

"Haiku Kang Kidonga - Koreańczyka żyjącego w Japonii" - Ikuyo Yoshimura


"Historia haiku w Polsce" - Ewa Tomaszewska


"Trzy kobiety, które kochały miłość. Życie i poezja Izumi Shikibu, Akiko Yosano i Masajo Suzuki" - Margaret Chula


"Haiga w USA" - Lidia Rozmus

debiut

Październikowy weekend 2003 roku. Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha". Kraków. Międzynarodowa Konferencja Haiku, pod hasłem "Z haiku w XXI wiek". Gdy piszę te słowa jest rok 2008. Zachowałam zaproszenie i przedruki wykładów. Pamiętam - jakby to było wczoraj - radość, że ta konferencja odbędzie się w moim mieście, w dodatku w zasięgu pięciominutowego spaceru od ówczesnego miejsca zamieszkania. Miałam najbliżej ze wszystkich. Organizatorzy przyjechali z USA, uczestnicy z całej Polski. Wykłady, spotkania kuluarowe, wspólne czytanie haiku, wymiana doświadczeń i... tomików wierszy. Byłam wszędzie, nadstawiałam ucha, wytężałam wzrok, przyjmowałam pachnące drukiem upominki. Ostatniego dnia konferencji zorganizowano konkurs haiku. Każdy uczestnik mógł zgłosić jeden utwór. Anonimowe zapiski wędrowały do tłumaczy, jako że skład jury był polsko-amerykański.

Chłodna, deszczowa niedziela. Zza wielkich okiennych połaci, na których osiadają niecierpliwe krople, doskonale widać płynącą szeroko rzekę i strome królewskie wzgórze...

Wybrano trzy utwory. Każdy nagrodzono jednako wspaniale - publikacją w Modern Haiku. An Independent Journal of Haiku and Haiku Studies Po kilku miesiącach otrzymałam autorski, pamiątkowy egzemplarz magazynu.


chłodem od rzeki
na swą Marzannę czeka
rybak samotny


[ Powrót ]